Lytteklubberne har inspireret til at udvide ideen om en tråd helliget den britiske folk- og folkrockscene i fortrinsvis 60'erne og 70'erne til en, hvad skal vi kalde det, mere interaktiv og deltagende form. Trådstarter er derfor
roved out en morgen i maj for at opstøve såvel kendte som ukendte plader om skønjomfruer, sørejser med sejlskib, bestialske mord og alt det gode. Fokus bliver både på det mere traditionalistiske, såvel som det udpræget hippieramte, aspekt, da man for øvrigt hverken kan eller bør afskille det ene fra det andet - med få undtagelser er alle de plader vi skal høre en del af den samme scene. Udvalget bliver i nogen grad idiosynkratisk og da jeg ingenlunde er ekspert, blot entusiast, bliver der masser af ting jeg ikke selv har hørt i forvejen - og derfor med stor sandsynlighed også noget lort iblandt. Jeg vil desuden bestræbe mig på at undgå de mest kanoniserede værker, så vi får dækket nogle obskuriteter og der vil være noget nyt at høre for de fleste.
Det første vi skal høre er denne i den traditionalistiske ende fra 1967:
Dave Swarbrick with Martin Carthy & Diz Disley:
Rags, Reels & Airs
På trods af coverets letbenede udtryk, har vi med et par af scenens helt tunge drenge at gøre. Dave Swarbrick var, foruden at være en anerkendt figur i de tidlige 60'eres folk revival, et tegnende medlem af Fairport Convention fra 1969 til 1979, hvor han blandt andet producerede
Liege & Lief. Martin Carthy var også en definerende skikkelse i den stærk socialistiske folkemusikbevægelse, han blev i 1971 (til stor furore i miljøet) medlem af Steeleye Span og Paul Simon tyvstjal hans arrangement af den traditionelle
Scarborough Fair. Diz Dixley ved jeg ikke noget om.
Hvad synes vi?